انجام طرح پژوهشی با عنوان"ارزیابی ریسک میزان اسیدلوریک موجود در رژیم غذایی بر بروز بیماریهای قلبی با مطالعه حیوانات آزمایشگاهی "

پروفایل اسیدهای چرب، به عنوان یکی از شاخص های اصالت سنجی و کیفیت در تعدادی از استانداردهای ملی مربوط به فرآورده های لبنی و روغن های گیاهی به کار رفته است و محدوده قابل قبول هر یک از اسیدهای چرب در این استانداردها تعیین شده است. اسید لوریک، یک اسیدچرب اشباع و متوسط زنجیر است که از منابع مختلفی مانند شیر و فرآورده های لبنی و یا برخی روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل و روغن هسته پالم وارد رژیم غذایی افراد جامعه می شود. با توجه به نقش اسیدهای چرب اشباع در بروز بیماری های قلبی و عروقی، هرگونه تغییرات در محدوده های این اسیدهای چرب در استانداردهای ملی -که می تواند ناشی از تغییرات اقلیمی و یا تغییرات تغذیه ای دام رخ داده باشد- می‌بایست با درنظر گرفتن جنبه های تغذیه ای انجام شود.

پژوهش جامعی درخصوص اثر اسیدلوریک در بروز آرترواسکلروزیس وجود ندارد، لذا در این پژوهش اثر سه غلظت (0/1، 1و 2/5 درصد از اسیدلوریک) و نیز 2% روغن هسته پالم در جیره غذایی خرگوش های مورد مطالعه در مدت 90 روز مورد ارزیابی قرار گرفت. در طول دوران تغذیه میزان کلسترول تام، تری گلیسیرید، LDL، HDL، ESR، CRP، AST،  ALT  وALKP  به فواصل یک ماه مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان 90 روز، پاتولوژی عروق قلب انجام شد. نتایج نشان داد که سطوح به کار رفته اسیدلوریک و روغن هسته پالم اثر معناداری بر پروفایل لیپیدی، فاکتورهای التهابی و آنزیم های کبدی ندارد. آزمون پاتولوژی عروق قلبی نشان داد که اسیدلوریک در سطوح به کار رفته سبب بروز گرفتگی در دیواره رگ های قلبی نشد ولی وجود روغن هسته پالم در جیره غذایی که در آن اسیدلوریک به همراه اسیدهای چرب دیگری مانند میریستیک اسید و پالمتیک اسید وجود دارد سبب تشکیل پلاک در دیواره داخلی رگ های قلبی شد. 

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۲:۳۲
تعداد بازدید : ۳۹۵