سخنرانی هفته استاندارد در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.

رئیس پژوهشکده سیستم ها ی مدیریت کیفیت و بازرسی پژوهشگاه استاندارد: پژوهش محوری لازمه استاندارد سازی خدمات در کشور است.
خانم دکترانوشه رحمانی، استانداردسازی خدمات و ارتقای سطح کیفیت خدمات در کشور را فقط از طریق پژوهش های علمی با در نظر گرفتن فرهنگ و هنجارهای جامعه ممکن دانست.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه استاندارد، رئیس پژوهشکده سیستم های مدیریت کیفیت و بازرسی پژوهشگاه استاندارد، در مراسم سخنرانی گرامیداشت روز جهانی استاندارد در سالن اجتماعات موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ضمن معرفی سازمان ملی استاندارد و تشریح وظایف و ساختار پژوهشگاه استاندارد، نقش خدمات  رابه عنوان  یکی از مولفه های تعیین میزان پیشرفت کشورها مطرح نمود و در خصوص تدوین استاندارهای ملی در زمینه خدمات نیز گفت :  با توجه به افزایش روز افزون خواسته ها و الزامات جوامع ، امروزه پرداختن به کیفیت خدمات در زمینه های مختلف تجاری، مالی، آموزش، تفریحی، گردشگری و.... امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین با رویکرد نوین استانداردسازی، استانداردسازی خدمات در کشور نیز به عنوان یکی از اولویت های سازمان ملی استاندارد مطرح است و شناسایی، طبقه بندی و اولویت بندی خدمات در کشور جهت استانداردسازی به صورت یک طرح پژوهشی در پژوهشگاه استاندارد درحال انجام است.
رحمانی افزود: استاندارد خدمتی که در یک کشوراروپایی تدوین شده، ممکن است در کشورهای آفریقایی یا آسیایی قابل استفاده نباشد چرا که خدمت در هر منطقه از دنیا، رابطه ای مستقیم با فرهنگ و هنجارهای اجتماعی آن منطقه دارد. از این رو استانداردسازی در زمینه خدمات به پژوهشهای کاربردی بسیار با محوریت شرایط بومی  کشور نیاز دارد .
در ادامه این مراسم که در تاریخ 19/07/93 برگزار شد آقای دکتر پرویز فتاحی به بررسی ارتباط صنعت و کیفیت با استاندارد پرداخت. مدیر گروه مطالعات و پژوهش های سیستم و بهره وری موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی افزود : بهبود کیفیت تنها از طریق عزم جدی و هدف‌گذاری و تلاش بی‌وقفه مدیران و صنعتگران در داخل بنگاه‌های صنعتی بدست خواهد آمد.
خانم دکترشهلا حبیبی نیز در خصوص استاندارد و نقش آن در بازار رقابت سخنرانی کرد و و رعایت استانداردها را لازمه بقا در بازار رقابتی امروز دانست.
در پایان نیزآقای دکتر محمد رحیم اسفیدانی انجام مطلوب فرآیندهای تجاری را فقط با روزآمد بودن اطلاعات ممکن دانست، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در خصوص ارتباط استاندارد و فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک گفت : استاندارد نبودن تجارت الکترونیک هزینه های بسیار سنگینی را به فعالان این حوزه تحمیل می کند.


    

     

۲۰ مهر ۱۳۹۳ ۰۵:۰۸
B9390896-4C53-4F11-9766-A3C2008E4C0E |
تعداد بازدید : ۲۵۳