اختتام طرح پژوهشی با موضوع ارزیابی ریسک فلزات سنگین و اسیدهای چرب ترانس در شکلات

طرح پژوهشی با عنوان "ارزیابی ریسک فلزات سنگین و اسیدهای چرب ترانس در فرآورده های شکلات و بررسی وضعیت کیفی این صنعت در استان آذربایجان شرقی" در گروه پژوهشی منطقه ای استان آذربایجان شرقی و با حمایت اداره کل استاندارد استان، توسط مریم جلیلی و عارف اولاد غفاری اعضای هیات علمی پژوهشگاه، به انجام رسید. 

اسیدهای چرب ترانس، ایزومرهای هندسی اسیدهای چرب طبیعــی هستنــد که در اثر هیدروژناسیون صنعتی یا بیولوژیکی ایجاد می‌شوند که اثرات زیان‌باری بر سلامت مصرف کننده دارد. فلزات سنگین نیز عناصری هستند که بدن انسان برای فعالیت های زیستی به آنها نیاز ندارد و به دلیل عدم متابولیزه شدن در بدن می‌توانند در بافت‌های بدن انباشته شوند. با توجه به اینکه اطلاعات محدودی در مورد محتوای اسیدهای چرب ترانس و فلزات سنگین در انواع شکلات و فرآورده‌های کاکائویی محصولات تولیدی واحدهای تولیدی استان آذربایحان شرقی در دست می باشد، در این طرح به بررسی این موضوع پرداخته شد. 

 آذربایجان شرقی به عنوان قطب تولید شیرینی و شکلات در کشور، با دارا بودن صدها واحد تولیدی در زمینه صنایع غذایی و خصوصا صنعت شیرینی و شکلات بخش عمده‌ای از محصول بازارهای داخلی و خارجی را تامین می کند. هم اکنون بیش از 360 واحد بزرگ و کوچک صنایع غذایی شیرینی و شکلات استان فعال بوده و بیش از 800 نوع محصول متنوع شامل ۵۲ درصد شکلات، ۴۰ درصد بیسکویت، ۴۳ درصد ویفر، ۴۶ درصد تافی و ۳۸ درصد از آب نبات کشور، محصول تولیدی این استان است. بدیهی است برای موفقیت در بازاریابی و بازارسازی برای این محصول باید ضمن بررسی کیفیت آن و وضعیت کارخانجات تولید این محصول، صنعت آن را نیز با صنایع بزرگ جهان مقایسه نمود به طوریکه بتوان در آینده صادرات آن را افزایش داد.

در این بررسی نتایج تعداد 49 نمونه انواع شکلات  و 88 نمونه انواع فرآورده کاکائویی و تعداد 54 نمونه کرم کاکائو و 13 نمونه پودر کاکائو جهت ارزیابی میزان ویژگی‌های کمی و کیفی توزیع شده در سطح استان آذربایجان‌شرقی جمع‌آوری گردیده و مورد آزمون قرار گرفته و نتایج حاصل تجزیه و تحلیل گردید. گزارش نتایج این طرح، به اداره ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و اداره نظارت بر اجرای استاندارد استان ارائه شده است.

۱۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۳۸۲