جلسه بررسی و تصمیم گیری روند تدوین استانداردهای قطعات خودرو در پژوهشگاه استاندارد

با توجه به تاکید ریاست محترم سازمان ملی استاندارد ایران و به منظور تحقق بند 28 بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی

با محوریت رشد تولید با عنوان" تدوین استاندارد ملی خودرو و قطعات خودرو" در این راستا پیشنهاد ”پژوهش و بررسی دانش فنی استانداردهای کارخانه ای، ملی و بین المللی درحوزه خودرو به منظور تعیین و تدوین استانداردهای ملی 537 قطعه‎ خودرویی«توسط گروه پژوهشی مهندسی خودرو پژوهشکده فناوری و مهندسی پژوهشگاه استاندارد ارائه شد و در تاریخ 1402/3/21  در فاز اول تدوین 346 استاندارد به پژوهشگاه استاندارد ابلاغ شد. 

با توجه به اهمیت موضوع، گروه پژوهشی مهندسی خودرو اقدام به بررسی و دسته بندی لیست ‎قطعات خودرو اعلام شده از سوی دفتر ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران و دفتر تدوین استانداردهای ملی نمود و متعاقب آن 4 تیم تخصصی در گروه پژوهشی مهندسی خودرو تشکیل و منابع و اطلاعات لازم استخراج گردید.

جهت اجماع و هم اندیشی در خصوص شروع تدوین استانداردهای مذکور در تاریخ 27 خرداد 1402 جلسه ای به ریاست مدیر کل محترم دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد ایران و به دبیری مدیر گروه پژوهشی مهندسی خودرو و با حضور مدیر کل محترم دفتر تدوین استانداردهای ملی، معاون پژوهشکده فناوری و مهندسی پژوهشگاه استاندارد، مدیران ارشد خودروسازان مطرح کشور، قطعه سازان، تامین کنندگان قطعات خودرو، دبیر انجمن قطعه ‎سازان و متخصصین فنی گروه پژوهشی مهندسی خودرو در سالن جلسات پژوهشگاه استاندارد، برگزار گردید. در این جلسه کلیه حاضرین ضمن بیان نقطه نظرات، جهت عضویت در کارگروه‎ های تدوین استاندارد اعلام آمادگی نموده و مقرر شد سایر متخصصین مطلع و تام الاختیار در حوزه قطعات خودرو جهت مشارکت و حضور فعال در جلسات تدوین استاندارد توسط حاضرین در جلسه معرفی شوند.


از مهم ترین دستاوردهای تدوین استانداردهای قطعات خودرو می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

تدوین 500 عنوان استاندارد ملی در حوزه قطعات خودرو (در مرحله اول طرح)

ارتقا کیفیت قطعات خودرو و در نهایت محصول نهایی 

حذف کالاهای قاچاق و جلوگیری از واردات بی کیفیت و غیر استاندارد

حمایت از تولید کنندگان برتر و حذف تولیدات زیر پله ای

دریافت نشان استاندارد برای محصولات تولیدی و همچنین اقبال عمومی و مردمی جهت خرید محصولات با نشان استاندارد و تبلیغات برای محصول تولید داخل

         حمایت از کالای ایرانی و حمایت از رشد تولید داخل با حذف رقبای وارداتی و بی کیفیت


رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۵:۰۴
روابط عمومی پژوهشگاه استاندارد |
تعداد بازدید : ۶۰۱