روسای استاندارد ایران و روسیه سند همکاری امضا کردند

دکتر مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و آنتون شالایف، رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه، در پایان مذاکرات دوجانبه با حضور هیات‌های دو کشور، سند همکاری‌های پنج ساله را امضاء کردند.
این سند نقشه راه همکاری‌های ایران و روسیه برای مجموع کالا‌های صادراتی از ایران و نیز کالا‌های وارداتی از روسیه، کالا‌های غیرصنعتی و محصولات حلال طی پنج سال آینده را ترسیم می‌کند.
در جریان مذاکرات رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه که حسین ملکی معاون سفیر ایران، معاونان سازمان‌های استاندارد دو کشور و اعضای نهاد صدور مجوز محصولات حلال هم حضور داشتند، بر ارائه فهرست کالا‌های اولویت‌دار به منظور تعریف استاندارد واحد و تسهیل در تجارت فیمابین تاکید شد.

* تفاهم نامه استاندارد به تسهیل تجارت کمک می کند

دکتر مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در حاشیه این نشست گفت:  این تفاهم‌نامه راهبردی با هدف مشارکت عمیق دو کشور در حوزه استاندارد و مجامع بین‌المللی مرتبط خواهد بود.
وی افزود: از این به بعد شرایط همکاری در حوزه‌های گوناگون بسیار تسهیل و تسریع خواهد شد.
دکتر اسلام‌پناه اظهارداشت: با امضاء سند همکاری‌های مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان ملی استاندارد روسیه، مفاد تفاهم‌نامه‌های پیشین متناسب با حوزه‌های نوظهور و فناورانه، مبادله و هماهنگ‌سازی استاندارد‌های میان دو کشور به منظور تسهیل صادرات و واردات کالا‌ها و خدمات میان دو کشور بازنگری و جنبه عملیاتی به خود خواهد گرفت.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران دیدار با راویل عین‌الدین، مفتی اعظم و رئیس اداره دینی مسلمانان روسیه را از دیدار‌های مهم در این سفر برشمرد و گفت : در مذاکره با مفتی اعظم روسیه، موضوع تجارت حلال و محصولات صادراتی و وارداتی از ایران و روسیه بررسی خواهد شد.
* برای تقویت همکاری ها، هماهنگ کردن استانداردها ضروری است

آنتون شالایف، رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه در پایان این مذاکرات گفت: برای ما بسیار مهم است که جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو کشور شریک، مؤثرترین تعامل را در همه زمینه‌های همکاری ایجاد کنند.
وی افزود: برای تقویت همکاری‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و تجاری، هماهنگ کردن استاندارد‌ها ضروری است.
رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه به اهمیت سند امضاء شده بین دو کشور اشاره و تاکید کرد: با انعقاد این سند، تعامل موثر بین دو کشور برای سال‌های طولانی تضمین شد.

* بررسی ظرفیت های موجود در حوزه‌های استاندارد سازی، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران علاوه بر دیدار و مذاکره با رئیس سازمان استاندارد روسیه و مفتی اعظم این کشور، از برخی موسسات ارزیابی استاندارد روسیه در مسکو بازدید خواهد کرد.
روسای سازمان‌های ملی استاندارد ایران و روسیه پیش از این، شهریورماه سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی ایزو در ابوظبی امارات متحده عربی دیدار و رایزنی کرده بودند.
روسای استاندارد ایران و روسیه در این دیدار توافق کرده بودند تا پیش از نهایی شدن سند جدید همکاری، فهرست کالا‌های اولویت دار و کالا‌هایی که با حجم تبادل بالا میان دو کشور مبادله می‌شوند، نهایی شود.
گروه‌های کارشناسی دو کشور نیز پیشتر، ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های استاندارد سازی، ارزیابی انطباق و اندازه شناسی را بررسی کرده‌اند.


رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید

 

۷ شهریور ۱۴۰۲ ۱۵:۵۰
روابط عمومی پژوهشگاه استاندارد |
تعداد بازدید : ۱۸۳