حضور در دوازدهمین اجلاس کمیتهISO/TC6/SC2/WG6 کاغذ و مقوا به شیوه WEBEX

دوازدهمین جلسه کارگروه 6 از کمیته ISO/TC6/SC2 با موضوع آزمون میکروبیولوژی کاغذ و مقوا در تاریخ 13 لغایت 18 ماه می سال 2018 مطابق با 23 لغایت 28 اردیبهشت ماه 1397 در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد.
دوازدهمین جلسه کارگروه 6 از کمیته ISO/TC6/SC2 با موضوع آزمون میکروبیولوژی کاغذ و مقوا در تاریخ 13 لغایت 18 ماه می سال 2018 مطابق با 23 لغایت 28 اردیبهشت ماه 1397 در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد. در این اجلاس 31 کشور عضو فعال حضور داشتند و طی آن نماینده کشور جمهوری اسلامی ایران، رامش مهرپور رئیس آزمایشگاه مرجع گروه پژوهشی میکروبیولوژی پژوهشکده صنایع غذایی و کشاورزی پژوهشگاه استاندارد، به عنوانproject leader ، پروژه ی Pulp, paper and board — Microbiological examination—Part 3: Enumeration of mould and yeast based on disintegration را با همکاری فهیمدخت مختاری عضو هیات علمی گروه پژوهشی میکروبیولوژی، به شیوه غیرحضوری WEBEX و هم زمان با برگزاری جلسه ی اجلاس بین المللی، از ساعت 11 لغایت 13 ارائه نمودند و به سوالات فنی حاضرین در اجلاس پاسخ دادند.
پروژه پیشنهادی به سازمان ISO شامل شمارش کپک و مخمر موجود در کاغذ و مقوای مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی بر اساس باز شدن الیاف می‌باشد. این روش برای اولین بار در جهان در پژوهشگاه استاندارد به صورت پروژه پژوهشی در گروه میکروبیولوژی کار شد و نتایج آن در تدوین دو استاندارد ملی و پیشنهاد یک پروژه بین المللی استفاده شد. این آزمون برای فراورده هایی است که ممکن است در طول تولید، توسط مخمرها و کپک ها آلوده شوند و همچنین در مورد نمونه های بازیافتی بسیار کاربرد دارد. در صورت عدم وجود چنین روشی، کپک و مخمر، که از عوامل بیماری زا در مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی هستند و به خصوص میکوتوکسین های موجود که ناشی از رشد کپک ها می باشند، می توانند به محصول بسته بندی شده (به ویژه محصولات غذایی) آسیب برسانند و در نتیجه اثرات اجتناب ناپذیری بر سلامت انسان ایجاد نمایند. نتایج این روش، به عنوان روشی قابل اعتماد برای تعیین مقادیر مخمر و کپک از کاغذ یا مقوای مورد استفاده، خصوصاً در بسته بندی مواد غذایی می باشد.
۵ خرداد ۱۳۹۷ ۰۴:۰۹
4CE96121-9D51-4C32-9CD3-A8EC008EC81D |
تعداد بازدید : ۵۷۶