نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

در دیدار مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محورهای توسعه همکاری‌های علمی، تحقیقاتی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های آزمایشگاهی با هدف هم‌افزایی در روابط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
این نشست با حضور حسن سرشتی رئیس پژوهشگاه استاندارد، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، رئیس پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان پژوهشگاه استاندارد، معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و رؤسای بخش‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، آکوستیک، انرژی و مهندسی سازه این مرکز برگزار شد.
حسن سرشتی رئیس پژوهشگاه استاندارد در این نشست خواستار انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری به منظور هم‌افزایی هر دو مجموعه شد. وی در معرفی پژوهشگاه استاندارد گفت: این پژوهشگاه مشتمل بر 4 پژوهشکده شیمی و پتروشیمی، صنایع غذایی و کشاورزی، سیستم‌های مدیریت کیفیت و بازرسی و برق،‌مکانیک و ساختمان است. مجموعا 15 گروه پژوهشی و 118 آزمایشگاه در این مجموعه فعال هستند و 50 عضو هیأت علمی داریم. رئیس پژوهشگاه استاندارد در ادامه گفت: از زمان تشکیل پژوهشگاه، وظایف خاص برای آن تعریف شده است و این مجموعه با تمام مباحث فرآیند کالا، کالا و خدمات سروکار دارد و بسیاری از استانداردهای تدوین شده در حوزه فرآیندها و خدمات تعریف شده است. وی افزود: ما تمایل داریم تا بخشی از اختیارات و امکانات مادی و حاکمیتی ما در کنار تخصص و امکانات فنی مرکز قرار گیرد و منجر به یک هم‌افزایی شده و منافعش به کشور بازگردد. سرشتی ادامه داد: مجموعه پژوهشگاه استاندارد از آزمایشگاه‌های تخصصی و مجهزی برخوردار است و آمادگی داریم تا هرگونه همکاری را بنابر تشخیص و خواست مرکز اجرایی نماییم. اگر زمینه‌های مشترک همکاری جدیدی نیز وجود دارد مایل هستیم که در آن بخش‌ها نیز ورود کرده و مایلیم تا جلسات و تفاهمات منجر به نتیجه قابل مشاهده شود.
محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این دیدار با تاکید بر علاقمندی مرکز بر ایجاد و توسعه همکاری میان دو مجموعه گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه استاندارد در برخی حوزه‌ها همچون صدور گواهینامه و استاندارد و همچنین تدوین ضوابط، قوانین و استانداردها دارای مشابهت‌هایی هستند. وی ادامه داد: در حوزه گواهینامه فنی که در زمره وظایف اصلی مرکز قرار دارد پیش از این تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده و به مبحث تفاهم‌نامه و استاندارد پرداخته شده است. شکرچی‌زاده تدوین ضوابط و استانداردها و مقررات را از دیگر مشابت‌های کاری دو مجموعه برشمرد و افزود: تدوین قوانین و استانداردها در حوزه ساختمان و حمل و نقل می‌تواند در این بخش در دستور کار همکاری قرار گیرد.
صفارزاده معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به جایگاه و شاخصه‌های مرکز در حوزه تحقیقات گفت: بخش عمده‌ای از وظایف مرکز در حوزه تدوین ضوابط و استانداردهای ساختمان، معماری و حمل و نقل صورت می‌گیرد. از نظر مفهومی شاید این طور به نظر برسد که هر دو مجموعه مرکز و پژوهشگاه کار مشابهی را انجام می‌دهند ولی در عمل، سازمان استاندارد بر روی کلیت محصولات ساختمانی تمرکز دارد و مرکز تحقیقات بر روی جزئیات و سیستم‌ها متمرکز است.
رئیس بخش تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مرکز اظهار امیدواری کرد که با افزایش تعامل و همکاری میان دو مجموعه بتوان در جهت افزایش کیفیت ساخت و ساز گام‌های بیشتری برداشت و ماحصل آن ساختمان‌هایی با طول عمر و امنیت بیشتر باشد.
کاری رئیس بخش انرژی مرکز نیز با اشاره به تعاملات و همکاری‌های صورت گرفته میان مجموعه استاندارد و مرکز تحقیقات در حوزه تدوین استانداردها گفت: تعامل میان مجموعه استاندارد و مرکز تحقیقات در حوزه ارتقای کیفیت محصولات مختلف از سال‌های قبل وجود داشته است و در سال‌های اخیر 30 استاندارد را با همکاری سازمان استاندارد به صورت پیش‌نویس تدوین نموده‌ایم. این همکاری‌ها بویژه در حوزه مصالح ساختمانی بسیار پررنگ بوده است  و استانداردهای بسیاری تدوین شده است. وی ادامه داد: برچسب انرژی پنجره یکی از نمونه کارهای مهم و مشترک بوده است که در راستای تعاملات مشترک به انجام رسیده است.

نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نشست مشترک رؤسای پژوهشگاه استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ۰۵:۴۸
68DD4972-98BC-49A4-95A8-A75600A9E4FD |
تعداد بازدید : ۵۸۵