پژوهشگاه استاندارد شمالغرب کشور افتتاح شد.

رئیس پژوهشگاه استاندارد در آئین افتتاح اولین پژوهشگاه استاندارد شمالغرب کشور در اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده 9 پژوهشگاه منطقه ای استاندارد در سطح کشور راه اندازی می شود.
حسن سرشتی رییس پژوهشگاه استاندارد روز چهارشنبه در آئین افتتاح اولین پژوهشگاه استاندارد شمالغرب کشور در اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: این پژوهشگاه ها در سال آینده در 9 مرکز استان با توجه به نوع فعالیت آن ها برای ارایه خدمات بهتر به واحدهای تولیدی و ارائه اطمینان به مردم از بابت ایمنی و سلامت محصول راه اندازی می شوند.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه استاندارد، به عنوان بازوی تحقیقاتی سازمان استاندارد عمل می کند، اظهار کرد: پژوهشگاه استاندارد در 2 بخش شامل تدوین استانداردهای پژوهش محور و آزمایشگاه های مرجع فعالیت می کند.
رئیس پژوهشگاه استاندارد ایران یادآوری کرد: پژوهشگاه استاندارد نسبت به سایر پژوهشگاه ها وظیفه سنگینی دارد، زیرا که نتایج تحقیقاتی آن به طور مستقیم بر واحدهای صنعتی و تولید و جامعه تاثیر می گذارد.
سرشتی ادامه داد: قوانین دولت تحت تاثیر رواج استاندارد همچنان پیش می رود و مردم نیز موارد مربوط به استاندارد سازی را قبول کرده اند.
وی با اشاره به دوراندیشی و وابستگی صنایع و اقتصادهای موفق به موضوع پژوهش گفت: این واحدها با راه اندازی بخش پژوهش و تحقیقات موجب ثبات و پایداری اقتصاد خود شده اند.
رئیس پژوهشگاه استاندارد ایران یادآوری کرد: پژوهش در مراحل اولیه هزینه بر بوده ولی زمانی که نتایج پژوهش به بار نشست و حرکت اقتصادی با استفاده از نتایج آن انجام شد، منجر به رشد چشمگیر آن واحد تولیدی خواهد شد و کمتر تحت تاثیر تنش های حاشیه ای قرار می گیرد.
سرشتی با تاکید بر ضرورت روزآمد شدن تجهیزات پژوهشکده ها و آزمایشگاه های استاندارد، ادامه داد: این پژوهشکده ها باید همگام با صنایع و واحدهای تولیدی با تدوین استانداردهای لازم در جهت افزایش کیفیت محصولات، تلاش و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.
وی گفت: پژوهشگاه ها نباید به عنوان سرعت گیر عمل کنند بلکه باید با ایجاد تعامل و هم افزایی بین مراکز تولیدی و تحقیقاتی موجب افزایش کیفیت محصولات تولیدی شوند.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: این استان از قطب های صنعتی و تولیدی کشور بوده و نقش چشمگیری در صنعت، خدمات و تولیدات دامی و کشاورزی ایفا می کند.
سیعد شبستری با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: در این راستا واحدها باید کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند و یکی از این راهکارها رعایت استانداردهای ملی و بین المللی است.
وی اظهار کرد: واحدهای صنعتی و تولیدی باید کیفی و استاندارد سازی محصولات را جزئی از کار خود قرار دهند، زیرا که کیفیت پائین محصولات موجب فرار مشتری و روی آوردن به سایر محصولات می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: سرمایه گذاری در ارتقای کیفیت و استانداردسازی محصولات هدرروی سرمایه نبوده بلکه سرمایه گذاری برای تولید بهتر، دسترسی به بازار بیشتر و حضور پرقدرت در بازار رقابتی است.
شبستری با تاکید بر نظارت مستمر بر کیفیت محصولات تولیدی واحدها از سوی دستگاه های متولی ادامه داد: هم اکنون بیش از 4 هزار و 200 مجموعه تولیدی در استان وجود دارد که تولیدات برخی از آن ها کیفی نبوده و مدیران این واحدها باید استانداردسازی و ارتقای کیفی محصولات را در برنامه خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه سازمان استاندارد در کنار تولید کننده، صادر کننده و صنعتگران است، گفت: واحدهای صنعتی و تولیدی استان باید به محققان و پژوهشگران اعتماد کنند و از توان و ایده های آن ها برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی خود استفاده کنند.

 
 
منبع خبر: خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا
۴ اسفند ۱۳۹۵ ۱۷:۴۱
78617EB7-F759-450F-8BA9-A722015D4CAF |
تعداد بازدید : ۶۰۰