تدوین استاندارد میکروبیولوژی مواد غذایی- روش جامع برای جستجو و شناسایی گونه های بروسلا

استاندارد ملی ایران با عنوان "میکروبیولوژی مواد غذایی- روش جامع برای جستجو و شناسایی گونه‌های بروسلا" در اجلاسیه ۵۳۶ کمیته میکروبیولوژی و بیولوژی ۲۸ بهمن ۹۸ به تصویب رسید.

بروسلا یک بیماری‌زای حیوانی و عامل بیماری بروسلوز (تب مالت) در انسان می باشد. بروسلوز (تب مالت) در انسان به عنوان تب مواج نیز شناخته می‌شود که با (بالا و پایین رفتن تب) کسالت، خستگی و دردهای مفصلی و عضلانی همراه است. سقط در انسان دیده نمی‌شود. مهمترین عارضه در انسان استئومیلیت (عفونت استخوان) است. اکثر عفونت‌ها بدون علامت هستند. عفونت انسان با بروسلا ملی‌تنسیس (تب مالت) و بیوتیپ ۱ و ۲ بروسلا سویس بروز می‌نماید. بروسلا به طور تصادفی از طریق تماس با مدفوع آلوده، ادرار، شیر و بافت‌های حیوانی به انسان انتقال می‌یابد. عوامل انتقال به انسان، شیر پاستوریزه نشده، فرآورده‌های شیر، پنیر و تماس‌های شغلی (کشاورزان، دامپزشکان) است. پنیری که از شیر بز پاستوریزه نشده تهیه شده باشد، ناقل رایجی برای انتقال بروسلا می‌باشد.

گاهی ممکن است راه انتقال ارگانیسم‌ها از طریق استنشاق ذرات آلوده موجود در هوا باشد. به لحاظ موارد تماس‌های شغلی، عفونت بروسلا در مردان شیوع بسیار بالاتری دارد. خطرات شغلی برای دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه و کشاورزانی که حیوانات آلوده / لاشه و جنین سقط شده یا جفت آلوده را جابه جا می‌کنند، وجود دارد. بروسلوز (تب مالت) همچنین یکی از عفونت‌های آزمایشگاهی است که به راحتی منتقل می‌شود. کلیه دستکاری-های آزمایشگاهی با کشت زنده یا مواد آلوده/ آلوده به طور بالقوه باید در سطح الزامات ایمنی زیستی مناسب انجام شود.  با توجه به اهمیت این بیماری ، برای اولین بار استاندارد ملی در خصوص روش جستجو و شناسایی گونه‌های بروسلا در مواد غذایی به دبیری معصومه اطهری نیا و با مشارکت متخصصان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی کشور، دانشگاه های معتبرکشور ، واحدهای تولیدی و آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده تدوین شد. 

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۷۳۴