کتاب «مشخصه یابی و آزمون پیشرفته منسوجات» توسط پرسنل پژوهشگاه استاندارد ترجمه و منتشر شد

این کتاب می‌تواند برای دانشجویان، شاغلین در صنعت، واحدهای تحقیق و توسعه و نیز کارشناسان آزمایشگاه‌های آزمون کالاهای نساجی، پوشاک و پای‌پوش مفید واقع شود.
هدف از انجام آزمون‌های نساجی، ارزیابی خواص محصول و پیش‌بینی عملکرد آن در طی استفاده و نیز اطمینان از انطباق با مقررات و قوانین است. اطلاعات به‌دست آمده را می‌توان برای اهداف تحقیق و توسعه، انتخاب مواد خام اولیه، توسعه فرآیند، کنترل فرآیند، کنترل کیفیت، آزمون محصول، تحلیل خرابی محصول، آزمون‌های مقایسه‌ای و الگوبرداری و انطباق با قوانین دولتی و مشخصات فنی مورد استفاده قرار داد. افزایش تنوع در کاربردهای نهایی و الزامات مربوط به منسوجات، موجب ظهور فرآیندهای آزمون پیشرفته شده است. لذا در این کتاب، پژوهشگران معتبرترین آزمایشگاه‌های آزمون پوشاک و محصولات نساجی در دنیا مانند CTT کانادا، Empa سوئیس و Hohenstein آلمان، آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای حاصله در زمینه آزمون کالاهای نساجی را مورد بررسی قرار داده‌اند که می‌توان گفت کتابی جامع و مفید در زمینه استاندارد کالاهای نساجی گردآوری شده است. در کتاب مزبور که مشتمل بر پانزده فصل است، مباحث مربوط به راحتی منسوجات، آزمون‌های پوشاک حفاظتی، ژئوتکستایل و ژئوسینتتیک، آتش‌پذیری منسوجات، سمّیت منسوجات و مسائل مربوط به ارتباط آن با سلامت انسان و محیط زیست، منسوجات هوشمند و فیلترها قید شده که در دیگر متون نساجی کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.
این کتاب به همت روح‌اله سمنانی رهبر (عضو هیات علمی پژوهشگاه استاندارد)، جمیله آفاقی، الهام ابراهیم، رضا قاسمی و میلاد ولی بیگی (کارشناسان پژوهشی پژوهشگاه استاندارد) و با همکاری ۵ نفر دیگر از کارشناسان و متخصصان حوزه استاندارد و آزمون در صنعت نساجی ترجمه شده است. کتاب یاد شده می‌تواند برای دانشجویان، شاغلین در صنعت، واحدهای تحقیق و توسعه و نیز کارشناسان آزمایشگاه‌های آزمون کالاهای نساجی، پوشاک و پای‌پوش مفید واقع شود.
خاطر نشان می‌سازد مترجمین، این کتاب را به زنده یاد مهندس میر احمد سادات، رئیس فقید مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (سازمان ملی استاندارد ایران) تقدیم نمودند که بی‌تردید در راه اعتلای نام و گسترش فرهنگ استاندارد از هیچ کوششی دریغ نکرد.
 
۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۶۵۰