دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران:
دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران در دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد و ریاست آن با معاون ارزیابی کیفیت سازمان میباشد و ذیل آن کمیته فنی، کارگروه ارزیابی، کارگروه آموزش و کارگروههای تخصصی قرار دارد.
وظایف دبیرخانه جایزه:
1) فراهم نمودن مقدمات و الزامات مربوط به فرایند ارزیابی متقاضیان؛
2) فراهم نمودن مقدمات و الزامات مربوط به آموزش و توانمندسازی ارزیابان، مشاوران و متقاضیان حضور در فرایند ارزیابی؛
3) فراهم نمودن زمینه توسعه و ترویج جایزه در کشور؛
4) ترویج استفاده از مدل جایزه ملی کیفیت بهمنظور توسعه مدیریت کیفیت و تعالی در ایران و جهان اسلام؛
5) بروز رسانی اطلاعات ارزیابان، مدرسان در پایگاههای اطلاعاتی مربوطه؛
6) درج اطلاعات و اخبار و رویدادهای مربوط به جایزه در چارچوب سیاستهای سازمان در سایت جایزه؛
7) چاپ و نشر نظامنامه و مدارک رسمی مرتبط با جایزه؛
8) انجام هماهنگیهای لازم جهت برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری جایزه؛
9) انجام هماهنگیهای لازم جهت برگزاری جلسات کمیته فنی جایزه؛
10) صدور و ابلاغ احکام اعضای شورای سیاستگذاری و کمیته فنی جایزه و سایر افراد مربوط به جایزه؛
11) ثبتنام واحدهای متقاضی حضور در فرآیند ارزیابی جایزه و اخذ مدارک بر اساس شیوهنامهها؛
12) انجام جمعبندی نتایج حاصله از فرآیند ارزیابی ملی کیفیت و ارائه گزارش جامع سالیانه؛
13) اخذ گزارش نهایی ارزیابیهای دستگاهی انجامشده و ارسال آن به کمیته فنی جهت بررسی؛
14) اخذ مدارک و بررسی مستندات متقاضیان مجری جایزه و اثربخشی بر اساس آخرین ویرایش دستورالعمل "احراز صلاحیت مجری جایزه " و ارائه به دبیر کمیته فنی جهت طرح در کمیته فنی
جهت تصویب؛
15) پایش فرآیندهای ارزیابی دبیرخانه جوایز کیفیت دستگاههای اجرایی؛
16) اخذ گزارش نهایی ارزیابیهای انجامشده و آماده نمودن آن جهت طرح در کمیته فنی؛
17) پایش و نظارت بر حسن انجام امور از سوی مجری جایزه و ارائه گزارش بازخورد به دبیر کمیته فنی جایزه؛
18) پایش و رصد فرآیند ارزیابی ملی کیفیت در سطح ملی و دستگاهی؛
19) پایش و رصد برنامهریزیها و تدارک اعزام ارزیابان جهت ارزیابی واحدهای معرفی شده؛
20) جمعبندی راهکارهای پیشنهادی کارگروههای تخصصی و ارائه آن به دبیر کمیته فنی جهت طرح در کمیته فنی و شورای سیاستگذاری جایزه؛
21) بررسی صلاحیت و صدور مجوز جهت متقاضیان برگزاری هرگونه همایش، هماندیشی (سمینار) و عناوین مشابه با موضوع کیفیت و استاندارد در کشور بر اساس شیوهنامه "اعتبار سنجی برگزاری همایشها، هماندیشیها و عناوین مشابه "؛
22) تهیه، تدوین برنامه اصلاح روند و چارچوب اعطای نشان و تندیس ملی در کشور در تمام حوزههای مرتبط بر اساس مصوبه 7 اجلاسیه شورای عالی استاندارد ایران؛
23) نظارت بر کلیه امور مالی جایزه اعم از دریافت و پرداخت های مربوط به ارزیابی ملی کیفیت و اخذ از مجری جایزه و ارائه صورتهای مالی جهت طرح در کمیته فنی و شورای سیاستگذاری جایزه؛
24) استعلام آخرین لیست واحدهای آلاینده از سازمان حفاظت محیطزیست جهت ارائه به کمیته فنی جایزه؛
25) انجام فعالیتهای مربوط به همایش اختتامیه جایزه ملی کیفیت از قبیل:
الف) طراحی کارت دعوت؛
ب) ارسال کارت دعوت مدعوین؛
ج) تهیه برنامه برگزاری همایش؛
د) تهیه و بروز رسانی لیست مدعوین مراسم؛
ه) انجام هماهنگیهای لازم جهت رزرو سالن همایش مناسب برای برگزاری مراسم، پذیرایی، فیلمبرداری و تشریفات مربوطه؛
و) تهیه تندیس، گواهینامه و تقدیرنامههای مربوط به منتخبین جایزه که پس از تائید شورای
سیاستگذاری رسماً اعلام میشود؛
ز) تهیه مدارک و هدایای موردنیاز؛
ح) انجام هماهنگی لازم جهت پوشش خبری مناسب همایش از طریق رسانههای جمعی، جراید؛
ط) فراهم نمودن مقدمات حضور خبرنگاران و انجام امور مربوط به آنان؛
ی) و سایر امورات محوله از شورای سیاستگذاری و کمیته فنی جایزه.