گزارش خبری برگزاری دهمین جشنواره پژوهش و فناوری در پژوهشگاه استاندارد

دهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده سازمان ملی استاندارد روز یکشنبه بیست و هشتم آذرماه 1400 در محل سازمان ملی استاندارد به صورت حضوری -مجازی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزار شد.

در این جشنواره که با حضور دکتر مهدی اسلام پناه ریاست سازمان ملی استاندارد، فرزانه انصاری رئیس پژوهشگاه استاندارد، معاونین و مدیران کل ستاد سازمان ملی استاندارد، مدیران کل استاندارد استانی دارای گروه های پژوهشی منطقه‌ای و اساتید و پژوهشگران بنام کشوری برگزار شد، رئیس پژوهشگاه استاندارد ضمن عرض تسلیتِ شهادت حضرت فاطمه «س» سرور زنان دو عالم، ایام فاطمیه را به همه ی عاشقان این بزرگوار تسلیت عرض نمود و با ذکر برخی از فضایل اخلاقی آن بانوی مکرم با ارائه آخرین آمار و اطلاعات درخصوص شاخص های موثر بر "توسعه پایدار" و "رشد اقتصادی" در کشورها نظیر: تولید ناخالص داخلی، کمیت و کیفیت مستندات علمی تولید شده، و نوآوری، به بیان اهمیت نقش استانداردسازی در توسعه پایدار و شاخص «تعداد استانداردهای تدوین شده توسط کشورها (استانداردسازی)» اشاره نمودند. ایشان در ادامه، با ذکر اهمیت انتقال دانش از "پژوهش های بنیادی و یا کاربردی" به "استانداردهای ملی”  و نقش آن در ارتقاء کیفیت محصولات و در نتیجه افزایش رضایتمندی مردم؛ و نیز قابلیت رقابت پذیری کالاها در بازارهای داخلی و خارجی و به تبع آن حفظ منافع تولید کنندگان، توضیحاتی را به سمع حاضرین رساندند.

انصاری با بیان اهمیت تجاری سازی فناوری و به کارگیری رویکردهای نوآورانه در ارائه خدمات موثرتر استانداردسازی، ضمن تقدیر از زحمات کارکنان پژوهشگاه استاندارد در راستای تحقق وظایف، علی رغم وجود شرایط تحریم و بحران کرونا، با اشاره به سهم پژوهشگاه در تولید مستندات علمی و تدوین استانداردهای ملی و بین المللی، گزارشی از عملکرد فعالیت های پژوهشی و فناوری با تمرکز بر 10 رویکرد مبتنی بر تغییرات ساختاری، هوشمندسازی، پژوهشی و نوآوری در پژوهشگاه استاندارد ارائه نمود.

در ادامه، رییس سازمان ملی استاندارد ایران دکتر مهدی اسلام پناه با بیان اینکه تمام دانش ما درباره گذشته بوده و تمام تصمیم های ما درباره ی آینده است گفت: به طور دائم گذشته ،حال و آینده در ذهن افراد ساخته و بازسازی می شود. برای دستیابی به آینده بهتر باید نظم زمان حال را بر هم بزنیم.
دکتر اسلام پناه، با بیان اینکه علمی جویبار می شود که زاینده تفکر باشد افزود:  علمی که نتواند تاثیر گذار باشد ارزشی نیست.

وی آینده را همین امروز دانست و گفت : با ادراک مناسب از  واقعیت موجود باید برای داشتن آینده روشن به فکر تغییر باشیم چرا که آینده آمده است،اما هنوز گسترش نیافته است.

دکتر اسلام پناه، جبران ناکارآمدی گذشته را نیازمند تلاش و کوشش مضاعف و سناریو نویسی کارآمد دانست و اظهار داشت: بزرگترین خطر در زمان آشفتگی و آشوب، خود آشفتگی و آشوب نیست، بلکه اقدام با منطق های دیروزی است.

ایشان با بیان اینکه با افکار سنتی و فارغ از پویایی نمی توان گشایشی ایجاد کرد، افزود:
برای خروج از ایستایی نیازمند تفکر هستیم و متعهد بودن به تغییرات ما را در مسیر صحیح قرار می دهد و این فضیلت فکری است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران، نیروهای متخصص و کارآمد را سرمایه های این پژوهشگاه برشمرد و افزود: با عدالت محوری باید ضمن حفظ ارزش های علمی و تخصصی از مهاجرت سرمایه های انسانی متخصص جلوگیری کنیم.

خروج از پدیده ایستایی و سکون در سازمان ها باید با رهیافت های بهتر که بینشی ساز، باورپذیر و چالش گر و متمایز باشند توانمندی های بخش های درون و برون سازمانی و بومی سازی استانداردهای بین المللی بر پایه الگوی اسلامیایرانی پیشرفت را متجلی نمود.

در پایان این جشنواره از پژوهشگران برگزیده سازمان ملی استاندارد به شرح زیر تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

-         معصومه محمودی میمند، پژوهشگر برگزیده عضو هیات علمی رتبه نخست

-         مهرناز امینی‌فر، پژوهشگر برگزیده عضو هیات علمی رتبه دوم

-         رویا نوربخش، پژوهشگر برگزیده عضو غیر هیات علمی رتبه نخست

-         شهاب معینیان، پژوهشگر برگزیده عضو غیر هیات علمی رتبه سوم

-         رحیم فرجی پژوهشگر، برگزیده عضو غیر هیات علمی رتبه سوم

-         محمدرضا مقدم منش، پژوهشگر برگزیده عضو غیر هیات علمی استانی رتبه نخست

 

۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۲۶
تعداد بازدید : ۸۷۸
Loading