طرح پژوهشی تعیین ویژگی‌های پد جاذب خونابه مورد استفاده در بسته‌بندی انواع گوشت

طرح پژوهشی با عنوان «تعیین ویژگی‌های پد جاذب خونابه مورد استفاده در بسته‌بندی انواع گوشت» در پژوهشکده ارزیابی کیفیت و سامانه های مدیریت پژوهشگاه استاندارد انجام و به اتمام رسید.
طرح پژوهشی با عنوان «تعیین ویژگی‌های پد جاذب خونابه مورد استفاده در بسته‌بندی انواع گوشت» در پژوهشکده ارزیابی کیفیت و سامانه های مدیریت پژوهشگاه استاندارد (پژوهشکده سیستم های مدیریت کیفیت و بازرسی سابق) انجام و به اتمام رسید. این طرح پژوهشی به منظور تدوین استاندارد کارخانه ای، توسط خانم دکتر مریم جلیلی به عنوان مجری طرح، انجام گردید.
یکی از مهمترین روش ها در حفظ و نگهداری مواد غذایی بسته بندی صحیح آن می باشد. در بسته‌بندی محصولات تازه گوشت قرمز و گوشت سفید در ظروف یکبار مصرف، آب میان بافتی به خارج از محصول تراوش می‌کند که تجمع آن در زیر بسته باعث ایجاد ظاهر نامناسب، بوی نامطبوع و افزایش بار میکروبی در محصول می‌گردد. خروج آب میان بافتی بر اثر عواملی از قبیل اختلاف دمای ایجاد شده در فرایندهای مختلف از انبارش تا عرضه در داخل یخچال ایجاد می شود. از این رو با استفاده از پد جاذب در محصولات بسته‌بندی، ضمن حفظ ظاهر مناسب محصول، از نظر بو و بار میکروبی وضعیت به مراتب بهتر می شود همچنین مدت زمان ماندگاری محصول نیز افزایش می‌یابد. از آنجا که استاندارد ملی و بین المللی تعیین ویژگی های پدهای جاذب خونابه جهت استفاده تولید کنندگان آن، موجود نمی باشد، بررسی کیفیت این پدها امکان پذیر نیست.
در این طرح ضمن بررسی مزایای استفاده از پدهای جاذب خونابه برای بسته بندی محصولات گوشتی، استاندارد کارخانه ای ویژگی های پد جاذب خونابه مورد استفاده در بسته بندی انواع گوشت تدوین شد. امید است که این طرح به نوعی راه تدوین استاندارد ملی آن را هموار نموده باشد. لازم به توضیح است که نتایج این طرح پژوهشی به عنوان استاندارد کارخانه ای تهیه و تدوین شده است.

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۲۳
7D61B8A3-1D90-4C41-ADE1-AABE00D46F81 |
تعداد بازدید : ۱,۷۴۰