پنجاهمین اجلاس کمیته کدکس باقیمانده آفت‌کش‌ها - دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران

پنجاهمین کمیته کدکس باقیمانده آفت‌کش‌ها در تاریخ 19 لغایت 24 فروردین ماه 1397 در شهر هایکو چین برگزار شد.
پنجاهمین کمیته کدکس باقیمانده آفت کش‌ها در تاریخ 9 لغایت 14 ماه آوریل 2018 مطابق با 19 لغایت 24 فروردین ماه 1397 در شهر هایکو چین برگزار شد. در این اجلاس بیش از 300 نماینده از 52 کشور عضو کمیته به همراه 11 نهاد بین‌المللی و یک سازمان عضو (اتحادیه اروپا) حضور داشتند.
جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور رویا نوربخش از پژوهشکده صنایع غذایی و کشاورزی پژوهشگاه استاندارد به عنوان نماینده در اجلاس مذکور حضور یافت و با طرح پیشنهادات کشور در تهیه پیش‌نویس تعیین MRL ها در خصوص آفت کش‌های ثبت شده در کشور و نیز ارائه پروروزال بازنگری راهنمای 56 کدکس با عنوان استفاده از طیف‌سنجی جرم برای شناسایی، تایید و تعیین مقدار باقیمانده آفت‌کش‌ها و دفاع از آن مشارکت نمود. علاوه بر این نماینده ایران نسبت به پیگیری پیشنهاد پروژه تعیین MRL استامی پراید، اسپیرو تترامات و ایمیداکلو پراید در پسته از طریق مطالعات نظارت شده مزرعه‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران و برگزاری جلسات اختصاصی با داور پروژه و شرکت‌های تولیدکننده آفت‌کش‌ها (بایر و نیپون سودا) و همچنین ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص پروژه و پاسخگویی به سوالات داوران در اجلاس اقدام نمود.
در این اجلاس با تایید داوران JMPR(کمیته مشترک تخصصی سازمان بهداشت جهانی و سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی در زمینه باقیمانده آفت‌کش‌ها) مرز بیشینه مانده آفت‌کش اسپیرو تترامات در پسته نیز با توجه به تصویب حد مجاز برای خانواده مغزهای درختی در اجلاس اخیر و با توجه به اینکه داده‌های ارسالی از سوی ایران نیز مقدار حد مجاز مغزهای درختی را تایید می‌کرد، از 0/01PPM به 0/5 PPM افزایش و مورد تصویب قرار گرفت.

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۰۴:۲۵
BF1DAA06-9EC0-4C00-B310-A8CD00931FF1 |
تعداد بازدید : ۵۱۴