دستگاه توانبخشی هوشمند عضلات انگشتان دست با استفاده از حس لامسه مصنوعی

طرح طراحی و ساخت سیستم توانبخشی هوشمند عضلات انگشتان دست با استفاده از حس لامسه مصنوعی توسط تیم تحقیقاتی به سرپرستی علی توکلی گلپایگانی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی پزشکی پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان پژوهشگاه استاندارد انجام پذیرفت.
دستگاه هوشمند توانبخشی انگشتان دست و مچ با استفاده از حس لامسه مصنوعی یک دستگاه کمک درمانی برای انجام حرکات باز و بسته نمودن انگشتان دست در مفاصل متاکارپو فالانژیز، پروکزیمال اینترفالانژیز و دیستال اینتر فالانژیز در ناحیه انگشتان دست و مچ است. این دستگاه برای توانبخشی انگشتان دست بعد از سکته ‌مغزی یا آسیب دید‌گی‌های ماهیچه و تاندون در ناحیه دست مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم جز دستگاه‌های مبتنی بر پنجه طبقه‌بندی می‌شود که قابلیت تولید حرکات درمانی در شرایط پسیو و اکتیو را برای بیمار فراهم می آورد. از ویژگی های بارز سیستم طراحی شده این است که در این سیستم توانبخشی از هیچگونه سنسوری برای بازخورد توانایی انگشتان استفاده نشده‌ و تنها با فیدبک گرفتن از جریان کشیده‌شده از موتور و صرفا رابطه بین نیرو و جریان کشیده شده از موتور مقدار نیرو اعمال شده توسط کاربر ارزیابی و سنجیده می‌شود. دیگر ویژگی منحصر به فرد این سیستم توانبخشی در کنترل جریان موتور، استفاده از منطق فازی در پیاده‌سازی دستورالعمل‌های درمانی و قوانین حاکم بر توانبخشی انگشتان دست و مچ است. استفاده از منطق فازی این مزیت را به ‌دنبال دارد که سیستم کنترلی‌ پیاده‌شده از دقت و صحت بالایی برخوردار بوده و شرایط مناسب و راحت‌تری را در کنش با دست بیمار فراهم می‌سازد.
طرح مذکور که توسط تیم تحقیقاتی به سرپرستی علی توکلی گلپایگانی عضو هیات علمی گروه مهندسی پزشکی پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان پژوهشگاه استاندارد انجام پذیرفته است، پس از بررسی و داوری فنی در دفتر مالکیت فکری و ارزیابی اختراعات و نوآوری‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در تاریخ 96/06/05 در سازمان ثبت اسناد کشور به شماره 33704 ثبت و گواهی گردیده‌است.

۱۱ مهر ۱۳۹۶ ۰۷:۳۸
00791B0A-048F-4952-8195-A80100B78019 |
تعداد بازدید : ۱,۳۳۵