رییس پژوهشگاه استاندارد ایران: اهمیت اندازه شناسی در مقوله حمل و نقل غیر قابل انکار است.

حسن سرشتی در همایش روز جهانی اندازه شناسی با اشاره به پیشینه و قدمت اندازه شناسی اظهار داشت: تمام امور به نوعی مبتنی بر علم اندازه شناسی است.
حسن سرشتی در همایش روز جهانی اندازه شناسی با اشاره به پیشینه و قدمت اندازه شناسی اظهار داشت: تمام امور به نوعی مبتنی بر علم اندازه شناسی است.
وی با بیان اینکه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همواره بر روزآمد بودن سازمان در تمام ابعاد برای رفع نیازهای روز جامعه تاکید دارند، افزود: اندازه شناسی در مبحث و مقوله مهم استاندارد موضوع جامع و گسترده ای است‌. رییس پژوهشگاه استاندارد ایران بیان کرد: برای توسعه در تمام زمینه ها و همچنین تعامل مناسب با سایر جوامع به معیارهای پذیرفته شده بین المللی در اندازه گیری نیازمندیم. وی با بیان اینکه اهمیت اندازه شناسی در مقوله مهم حمل و نقل غیر قابل انکار است گفت: در ساخت یک خودرو بطورمتوسط حدود ۳۰ هزار قطعه و در ساخت یک هواپیما بالغ بر 600 هزار قطعه باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. بروز هر گونه خطا در انتخاب مواد، ابعاد و مونتاژ این قطعات خسارات بزرگی از جمله تلفات جانی، مالی و زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت. با افزایش تعداد قطعات و فرایندهای ساخت یک محصول ضریب خطا و آسیب پذیری افزایش چشمگیری پیدا می کند و اینجاست که رعایت اصول اندازه شناسی نقش کلیدی ایفا می کند.
سرشتی با تاکید بر اهمیت اندازه شناسی اظهار داشت پژوهشگاه استاندارد همکاری نزدیکی با مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد آغاز کرده و گفت: ۳ استراتژی مهم از جمله نقش اندازه شناسی در اقتصاد کشور، فناوری و سلامتی جامعه در رابطه در سند ۵ ساله افق ۱۴۰۰ پژوهشگاه لحاظ شده است. در این راستا در سال 96 نیز تفاهم نامه ای با مرکز اندازه شناسی در قالب 12 پروژه در حال انجام است.
همایش روز جهانی اندازه شناسی
۲۱ تیر ۱۳۹۶ ۰۶:۲۴
17349DF1-373C-4B37-B8C3-A7AE00B3B22A |
تعداد بازدید : ۶۱۵