تسهیلات جدید سازمان ملی استاندارد ایران و گمرک برای صادرات و واردات کشور

با امضای یادداشت تفاهم میان سازمان ملی استاندارد ایران و گمرک ، تسهیلات جدیدی برای صادرات و واردات کشور فرآهم شد.
با امضای یادداشت تفاهم میان سازمان ملی استاندارد ایران و گمرک ، تسهیلات جدیدی برای صادرات و واردات کشور فرآهم شد.
نیره پیروزبخت ، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم با بیان اینکه تفاهم نامه های منعقد شده با سایر سازمانها روزآمد می شود ، گفت : واردات باکیفیت به داخل کشور یکی از مباحث سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است که با توجه به شعار امسال ، تفاهم نامه امضا شده نیاز به بازنگری داشت.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ، تمرکز بر درون زا و برون گرا بودن اقتصاد با هدف حمایت از تولید داخل و گسترش تجارت فرامرزی را ضروری دانست و اظهار داشت : واردات هر کالا با رعایت استاندارد و با توجه به ضوابط فنی و ایمنی کالا صورت گیرد.
مسعود کرباسیان ، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ، در مراسم امضای تفاهم نامه مذکور ، استاندارد را ضامن کیفیت دانست و اظهار داشت : مردم باید با اطمینان ا کالای خود را خریداری و استفاده کنند که نقش استاندارد به عنوان یک سازمان معتبر علمی در این بین، بسیار حائز اهمیت است.
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری موثر بین سایر بخش های سازمان ملی استاندارد ایران و گمرگ اذعان داشت : با ارتباط این دو مجموعه تسهیل در تجارت و کاهش ماندگاری کالا را تا حد قابل ملاحظه ای تجربه کرده ایم .
کرباسیان با بیان اینکه عزم جدی در تمام بدنه دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است ، گفت : این تفاهم نامه نیز با همین هدف روزآمد و با جدیت اجرایی می شود.
وی با اشاره به اعتبار جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران در مجامع بین المللی ، اظهار داشت : انعقاد تفاهم نامه سازمان ملی استاندارد ایران با سایر کشورها موجبات تسهیل و تسریع در تجارت فرامرزی را برای کشور ایجاد کرده است.
در ادامه این مراسم ، محمد رضا ممدوحی ، معاون ارزیابی کیفیت ، با اشاره به مفاد تفاهم نامه بین سازمان ملی استاندارد ایران و گمرک جمهوری اسلامی ایران ، اظهار داشت : این تفاهم نامه با نگاه مثبت در  گسترش تجارت جهانی ، طبق قانون و مقررات جمهوری اسلامی ایران تنظیم و اجرایی خواهد شد.
به گزارش دفتر روابط عمومی و ارتباطات بین الملل ، استفاده بهینه و موثراز توانمندی های اجرایی ، اهرم ها و اختیارات قانونی طرف ها در امور صادرات و واردات از موضوعات اصلی این تفاهم نامه است بطوریکه براساس این تفاهم نامه از این پس ،صادر کنندگان دارای گواهی صادر کننده برتر از سازمان ، کالاهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر و  بهره گیری از توان شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان  با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط ، امکان صدور کالاها بدون نیاز به اخذ مجوز موردی از سازمان را دارند
در همین راستا ، واحدهای تولیدی که مستقیمأ به موجب بند "ت" از ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و آیین نامه آن مبادرت به واردات مواد اولیه و تجهیزات حد واسط و اجزاء و قطعات ماشین آلات خط تولید در حد نیاز سالانه آنها و مشمول استاندارد اجباری  می نمایند ، پس از اخذ  یکبار مجوز از سازمان استاندارد می توانند  در موارد بعدی با ارائه گواهینامه ثبت مواد اولیه/حد واسط (همان کالا با همان مشخصات) پس از  تایید سازمان  بدون نیاز به اخذ مجوز جدید با رعایت سایر مقررات کالای خود را  وارد نمایند.علاوه بر آن  شرکتهای بازرگانی صرفا با ارائه قرارداد بین شرکت و واحد تولیدی با تاریخ قبل از ثبت سفارش می توانند مبادرت به واردات کالاهای یاد شده نمایند.
این گزارش می افزاید ، واحدهای تولیدی که مستقیما کالاهای سرمایه ای و ماشین آلات خط تولید خود را با تایید دستگاه ذیربط وارد نمایند ،  کالاهای ورود موقت (مشمول استاندارد اجباری)  به تشخیص گمرک مطابق مندرجات مواد 50 و 51 قانون امور گمرکی ، همچنین کالاهای غیرتجاری به تشخیص  گمرک  به استناد تبصره ذیل بند 1  ماده  10  آیین نامه  اجرایی قانون مقررات  صادرات  و  واردات ،  بهره گیری از توان شرکتهای بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان با رعایت ضوابط و مقررات مرتبط از شمول کنترل و نظارت سازمان معاف شدند.
گفتنی است، مسئولیت اجرای این تفاهم نامه که در پنج ماده، 30 بند و چهار تبصره ، صبح امروز ، در سازمان ملی استاندارد ایران به امضای ، نیره پیروزبخت ، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و مسعود کرباسیان ، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران رسید ، بعهده ادارات کل استاندارد استان ها و همه  گمرکات اجرایی سراسر کشور است .
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۵۱
D9941744-EEEF-459D-867E-A60000FD1DC8 |
تعداد بازدید : ۵۵۸