تحقیق و پژوهش باعث رشد شاخص های کیفی می شود

 

فرزانه انصاری، سرپرست پژوهشگاه استاندارد، در هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری پژوهشگاه استاندارد، که صبح امروز در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد، هفته پژوهش را به مقام شامخ پژوهشگران و همه دوست داران علم و دانش و فناوری تبریک گفت.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد با اشاره به انواع شاخص های توسعه پایدار و نقش استانداردسازی در توسعه کشورها و ارتباط آن با مقوله پژوهش تصریح کرد: تعداد استانداردها، رقابت پذیری، حضور در مجامع بین المللی و تدوین استانداردهای نوین از جمله این شاخص ها است و نگاه همه جوامع در موضوع استانداردسازی، نوآوری بر پایه دانش است. ایشان  اظهار کرد "توسعه پایدار" یا "موفقیت پایدار" در کشورها فرایندی است که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می‌شود.

وی با بیان اینکه اهداف کلی نظام استانداردسازی در جهان مبتنی بر نوآوری، رقابت پذیری، کیفیت، بهبود استاندارد زندگی، توسعه منابع انسانی، اجتماعی و توسعه شرایط زیست محیطی است تصریح کرد: تمام این اهداف در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد دیده شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه استاندارد انصاری با اشاره به شرایط تحریم اظهار داشت: این شرایط باعث حرکت روبه جلوی ما در علم و تحقیقات شده بطوریکه امروزه جزء کشورهای برتر دنیا در زمینه "نوآوری" قرار گرفته ایم.

وی از ایجاد مرکز نوآوری و بنیاد حامیان استاندارد در پژوهشگاه استاندارد خبر داد و افزود: لازم است استانداردها بر اساس نیاز و با هدف توسعه پایدار و با تمرکز بر کیفیت تدوین شود.

انصاری با اشاره به گزارش پایگاه­های معتبر بین ­المللی (ISI و Scopos) اظهار داشت: ایران در سال 2019 رتبه جهانی خوبی را به لحاظ علمی کسب کرده اما اینکه چقدر از این پژوهش­­ ها در راستای "رفع نیازها و حل مسائل کشور و نیز ارتقا کیفیت محصولات" بوده ­اند، جای تامل دارد.

انصاری با بیان اینکه باید شناسایی مسیر موفقیت و تولید کالای با کیفیت را بیابیم، گفت: موظف هستیم تدوین استانداردهای ملی را به عنوان یک مسئولیت اجرایی کنیم؛ در بررسی مفاهیم پژوهش محور در نهایت به این خواهیم رسید که یک کالا را چگونه با بهترین کیفیت به جامعه ارائه کنیم و هرگز از مواضع خود برای ارتقاء کیفیت کوتاه نخواهیم آمد.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد، اظهار داشت برای بهبود روابط اقتصادی و بین‌المللی به عنوان یکی از شاخص­ های توسعه پایدار، باید اصول نوین مدیریت و قواعد حضور در بازارهای جهانی را بیاموزیم و به اجرا درآوریم که لازمه آن تحول در نظام  استانداردسازی در کشور و استقرار سیستم­ های مدیریت نوین، مانند سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000، سیستم مدیریت منابع انسانی ایزو 30400 ، سیستم مدیریت نوآوری ایزو 56000 و به عنوان حلقه آخر این زنجیره، سیستم مدیریت نظام استانداردسازی بر پایه دانش ایزو 30401  است.

انصاری در خاتمه اشاره کرد که باید سینرژی و هم افزایی دانش به نحوی در کشور نهادینه شود تا همه دست اندرکاران عزم ملی داشته باشند که تحقیقات و پژوهش، حرکت منطقی داشته باشد و باور داشته باشند که تحقیقات و نوآوری می تواند در تولید ناخالص ملی و توسعه پایدار درکشور نقش داشته باشد.

انصاری در این مراسم گزارشی از فعالیت های پژوهشگاه استاندارد ارایه کرد و از تدوین سند راهبردی و برنامه عملیاتی پژوهشگاه استاندارد برای بازه زمانی 1398 تا 1404 خبر داد.

در پایان، با حضور مقامات حاضر در جشنواره از 8 پژوهشگر برتر ستادی و استانی تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

 

  

 

۲۱ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۷۷۲