در نهمین جشنواره پژوهش و فناوری پژوهشگاه استاندارد از پژوهشگران برگزیده تقدیر شد

 

 هم زمان با هفته پژوهش، جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران و رییس پژوهشگاه استاندارد، به صورت مجازی و با حداقل تعداد حاضرین، با رعایت پروتکل ­های بهداشتی روز یکشنبه سی ام آذرماه برگزار شد.

در ابتدای جلسه رییس پژوهشگاه استاندارد ضمن تبریک هفته پژوهش و تبیین اهمیت پژوهش و تحقیق، هدف اصلی از نوآوری را "بهبود زندگی" دانست و گفت: نوآوری عامل اصلی هر نوع پیشرفت است.

فرزانه انصاری، با اشاره به سرعت رشد دانش در دنیا اظهار داشت: اگرچه فعالیت های نوآوری لزوماً به اندازه کافی قدرتمند نیستند که بتوانند جهان را نجات دهند، اما باید روی بهبود مواردی که می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد با استفاده از دانش، فناوری و نوآوری تمرکز داشت.

وی با بیان اینکه پیشرفت های کوچک در نهایت منجر به ایده‌های بزرگ می‌شود تصریح کرد: ما مسئول یافتن شیوه هایی برای پیشرفت در حوزه نفوذ خود هستیم پس باید بر روی توسعه مهارت های شخصی و افزایش مهارت‌های ارتباطی کار کنیم، به نحوی که منجر به خود شکوفایی و خود انگیزشی در افراد شود.

انصاری، شاخص اصلی پیشرفت جوامع را استفاده هم زمان از علم، تکنولوژی و نوآوری دانست و افزود در بسیاری از کشورها در کنار مراکز دانشگاهی، مراکز نوآوری، پارک های علم و فناوری و مرکزی برای تمرکز بر علم و تکنولوژی و نوآوری تشکیل شده است. ایشان اضافه کرد، کشورهای در حال توسعه به نوآوری وابسته هستند. زیرا فناوری های جدید دیجیتالی و راه حل های نوآورانه فرصت های عظیمی را برای مبارزه با بیماری، فقر و گرسنگی در فقیرترین مناطق جهان ایجاد می کنند و پایداری زیست محیطی و مسائلی مانند تغییرات آب و هوا، چالش هایی هستند که به تلاش و راه حل های نوآورانه در حال حاضر و آینده نیاز دارند.

انصاری، با اشاره به اقداماتی  نظیرتدوین خط مشی مدیریت پژوهشگاه‌ (سند راهبردی و برنامه عملیاتی)، تغییر در ساختار سازمانی پژوهشگاه،  بازنگری اساسنامه پژوهشگاه و راه اندازی "مرکز نوآوری استاندارد" را بخشی از رویکردهای پژوهشگاه در زمینه نوآوری دانست.

وی همچنین افزود: ارتباط با ارگان های تاثیر گذار برای ورود به زیست‌بوم نوآوری از جمله معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری، استقرار سیستم مدیریت نوآوری بر مبنای استاندارد ایزو 560002، استقرار سیستم مدیریت دانش بر مبنای استاندارد ایزو ۳۰۴۰1 ،انجام پروژه‌های ایجاد ساختار و فرایند استانداردسازی و ارزیابی انطباق کالاهای نوآورانه و فناوری از دیگر برنامه های پژوهشگاه استاندارد در زمینه نوآوری است.

در ادامه نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم با تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران استاندارد گفت: پژوهش تلاشی فزآینده است برای توسعه و رشد دانش در همه امور زندگی که ماحصل آن یافتن بهترین راه حل برای مسائل موجود در جامعه است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به فعالیت حاصل از ارتباط پژوهشگاه استاندارد با سایر بخش های پژوهشی و فناوری به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: صدور گواهینامه محصولات دانش بنیان در راستای تجاری سازی این محصولات و استانداردسازی مشاغل خانگی و روستایی نمونه هایی از این همکاری است که به اقتصاد کشور کمک می کند.

پیروزبخت فعالیت های پژوهشگاه استاندارد را در سال های اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت : سازمان ملی استاندارد ایران از طرح های پژوهشی پژوهشگاه استاندارد حمایت می کند.

همچنین در ادامه این مراسم از محمد علی اخوان بهابادی که بر اساس استنادات ارجاعی پایگاه داده ­های علمی  Scopus به عنوان دو درصد دانشمندان برتر جهان و از محمد فرجی که بر اساس داده­ های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) جزو پژوهشگران پراستناد یک درصد ایرانی انتخاب شدند تجلیل به عمل آمد.

 در این مراسم همچنین خانم منصوره مظاهری گزارشی اجمالی از فعالیت­های پژوهشی پژوهشگاه استاندارد در یک سال اخیر و آقای دکتر اخوان بهابادی با ایراد سخنرانی خود تاریخچه ایجاد پژوهشگاه از آغاز تا کنون را به سمع حاضرین رساندند. در ادامه این مراسم ضمن اهداء جوایز از عده ای از پژوهشگران برتر پژوهشگاه استاندارد و سازمان ملی استاندارد به شرح ذیل تقدیر به عمل آمد.

در بین اعضای هیئت علمی پژوهشگاه، محمد فرجی از پژوهشکده صنایع غذایی و فراورده های کشاورزی، رتبه اول، نوشین قلی پور از پژوهشکده شیمی و پتروشیمی رتبه سوم را کسب کردند.
در بین کارشناسان پژوهشگاه، شیرزاد حسن بگی از پژوهشکده فناوری و مهندسی، حائز رتبه اول، میلاد ولی بیگی از پژوهشکده شیمی و پتروشیمی، حائز رتبه سوم شدند.

در بین کارشناسان ستاد سازمان و کارشناسان ادارات کل استاندارد استان‌ها، نجمه شیبانی تذرجی از اداره کل استاندارد استان کرمان رتبه اول، عباس فلاح از دفتر آموزش و ترویج استاندارد، رتبه دوم و  ژیلا دارابی پورکلهر از اداره کل استاندارد استان کرمانشاه رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

نهمین جشنواره هفته پژوهش

عکس نهمین جشنواره پژوهش 2

عکس نهمین جشنواره پژوهش 3

نهمین جشنواره پژوهش 4

نهمین جشنواره پژوهش 5

   

۲ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۹۵۴