پرسش های متداول برای متقاضیان شرکت در جایزه ملی کیفیت ایران

وب سایت جایزه ملی کیفیت ایران

سوال 1: جایزه ملی کیفیت ایران چیست؟

جواب: جایزه ملی کیفیت ایران فرایندی است ملی که طی آن‌ همه ساله به  برترین واحدهای متقاضی که در زمینه ارتقاء و سر آمدی و بهبود مداوم مدیریت کیفیت محصول در مسیر موفقیت پایدار فعالیت‌های چشمگیری را انجام داده‌اند در سه سطح تندیس (زرین، سیمین و برنزین) و بر اساس امتیاز کسب شده تقدیرنامه اشتهار به کیفیت و گواهینامه اهتمام به کیفیت، اعطا می گردد. آخرین ویرایش مدل جایزه که بر اساس نظام‌نامه جایزه مورخه 11/11/1401 تهیه و تصویب‌شده است، مبنای ارزیابی در جایزه می‌باشد.

 

سوال 2: مزایای شرکت در جایزه چیست؟

جواب:

-      ارتقاء و بهبود کیفیت کالا و خدمات

-      ارتقاء و بهبود کسب و کار

-      کمک در جهت بین المللی شدن سازمان/ شرکت/کارخانه.

-      آمادگی در جهت کسب جوایز بین المللی (جایزه کیفیت جهان اسلام).

-      کمک در راستای تجارت بین المللی و

-       تقویت برند محصول و شرکت/ سازمان.

 

سوال 3: مرجع رسمی تعیین و اعطای جایزه ملی کیفیت ایران و مجری برگزاری جایزه کدام ارگان است؟

جواب: سازمان ملی استاندارد ایران بر اساس بند 20 از ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مصوب 11/7/1396، وظیفه تعیین جایزه ملی کیفیت و برگزاری مراسم مربوطه و اعطای جایزه مزبور در کشور را برعهده دارد و برگزاری هرگونه همایش، هم‌اندیشی (سمینار) و عناوین مشابه با موضوع استاندارد و کیفیت در کشور منوط به کسب مجوز از سازمان می‌باشد.

بر اساس نظامنامه جایزه ملی کیفیت ایران، پژوهشگاه استاندارد انحصارا به عنوان مجری رسمی جایزه است و مسئولیت امور اجرایی جایزه ملی کیفیت ایران را بر عهده دارد.

 

سوال 4: فرایند برگزاری جایزه برای متقاضیان شامل چه مراحلی است؟

جواب:

-     تکمیل فرم ثبت نام اولیه و تکمیلی متقاضیان در وب سایت جایزه ملی کیفیت ایران

-     پرداخت هزینه

-     دریافت آموزش های لازم به منظور آشنایی با نحوه پیاده سازی مدل (مدل کیفیت جهان اسلام)، تکمیل اظهارنامه و همچنین آشنایی با نحوه ارزیابی جایزه

-     تکمیل اظهارنامه جایزه و ارسال آن به دبیرخانه

-     بررسی اظهارنامه ها و انجام ارزیابی میدانی توسط تیم ارزیابی با حفظ محرمانگی و بی طرفی

-      اعلام نتایج

-     ارسال بازخورد به مشارکت کنندگان جایزه

سوال 5: آیا برای شرکت در جایزه ملی کیفیت ایران، شرایط خاصی وجود دارد؟

جواب: خیر شرایط خاصی وجود ندارد. کلیه سازمان‌های تولیدی و یا خدماتی اعم از خصوصی، تعاونی و دولتی در ابعاد اقتصادی بزرگ، متوسط و کوچک می‌توانند متقاضی دریافت این جایزه باشند.

 

سوال 6: نحوه ثبت نام در جایزه ملی کیفیت ایران چگونه است؟

جواب: فرآیند ثبت نام در جایزه، شامل دو مرحله ی پیش ثبت نام و ثبت نام تکمیلی می باشد. برای شروع، ابتدا باید وارد سایت پژوهشگاه استاندارد به آدرس https://www.standard.ac.ir/  شوید و با مراجعه به «وب سایت جایزه ملی کیفیت ایران» از قسمت
«فرم ثبت نام اولیه جایزه متقاضیان»، فرایند ثبت نام خود را آغاز نمایید. سپس در ادامه از طریق گزینه «فرم ثبت نام تکمیلی جایزه ملی کیفیت ایران» ثبت نام خود را تکمیل نمایید.

در نهایت پس از ثبت نام، یک کد رهگیری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد که به منزله پایان فرایند ثبت نام می باشد و پس از آن می توانند نسبت به پرداخت هزینه اقدام نمایند.

 

سوال 7: هزینه شرکت در جایزه ملی کیفیت ایران چقدر است؟

جواب: هزینه شرکت در جایزه در ثبت نام تکمیلی متقاضیان قابل رویت است. مبلغ جایزه بسته به انتخاب نوع شرکت، سازمان، موسسه/ تعداد افراد فعال در آن شرکت، سازمان، موسسه و انتخاب سطح جایزه مطابق تعرفه مصوب جایزه متغیر خواهد بود.

تعرفه های مصوب ثبت نام در وب سایت جایزه، قسمت «متقاضیان جایزه» قابل رویت می باشد.

 

سوال 8: نحوه پرداخت هزینه چگونه است؟

جواب: پرداخت هزینه شرکت در جایزه به دو روش زیر انجام می شود. متقاضیان می توانند یکی از روش های زیر را جهت پرداخت انتخاب نمایند.

-      پرداخت از طریق چک صیادی: از تاریخ 5 الی 29 فروردین 1402 متقاضیان می توانند مبلغ را در وجه پژوهشگاه استاندارد نوشته و اصل چک را به دفتر امور مالی پژوهشگاه استاندارد تحویل دهند.

-      صدور صورتحساب: صورتحساب ها از تاریخ 5 الی 10 فروردین 1402 صادر و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. پرداخت صورتحساب می تواند از طریق مراجعه به بانک یا بصورت اینترنتی صورت پذیرد.

 

سوال 9: آیا امکان انصراف از شرکت در جایزه وجود دارد؟

جواب: خیر پس از ثبت نام و پرداخت هزینه، امکان انصراف وجود ندارد.

 

 

سوال 10: جایزه در چند سطح برگزار می شود و چگونه باید انتخاب کرد؟

جواب: جایزه در 3 سطح به شرح زیر برگزار می شود:

-         تندیس: اعطای تندیس در سه سطح زرین، سیمین و برنزین می باشد که هر ساله به برترین سازمان های ایرانی حائز شرایط در بخش های مختلف کشور مطابق با بخش بندی جایزه که در زمینه های خود، فعالیت های چشمگیری را انجام داده اند، اعطا می گردد.

-         اشتهار به کیفیت: تقدیرنامه اشتهار به کیفیت برای متقاضیانی که با مدیریت خوب به پیشرفت هایی در جهت اشتهار به کیفیت در محصول خود نائل شده اند، به شرط کسب امتیازی بالاتر از حدنصاب تعیین شده، صادر می شود.

-         اهتمام به کیفیت: گواهی اهتمام به کیفیت برای متقاضیانی که با انجام خودارزیابی و حداقل سه پروژه بهبود حاصل از آن، تعهد و پایبندی خود را برای حرکت به سوی کیفیت نشان دهند، مشروط بر اینکه یک سیستم مدیریت کیفیت نیز در واحد متقاضی جاری باشد، صادر می شود.

هر فرد بسته به شرایط و شناخت از جاری سازی کیفیت در سازمان خود می تواند یکی از سطوح فوق را انتخاب نماید.

 

سوال 11: آیا می توان هم زمان چند سطح از جایزه را انتخاب کرد؟

جواب: هر متقاضی در هر دوره از جایزه می تواند برای دریافت هر یک از گروه محصولات خود یکی از سطوح تندیس، اهتمام یا اشتهار را انتخاب نماید.

 

سوال 12: آیا می توان بعنوان ارزیاب یا مدرس جایزه با دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران همکاری داشت؟

بله هر فرد می تواند مطابق با شیوه نامه ارزیابی شایستگی ارزیابان و مدرسان که در وب سایت جایزه به آدرس زیر قابل رویت است، نسبت به ثبت نامه ارزیاب و یا مدرس اقدام نماید.

https://www.standard.ac.ir/fa/nqa/assessors

متقاضیان همکاری بعنوان ارزیاب و یا مدرس پس از تکمیل «فرم ثبت نام مدرسان و ارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران» و ارسال مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورتی که امتیاز لازم را کسب نمایند در بانک ارزیابان و مدرسان دوره قرار می گیرند.

 

 

سوال 13: نحوه ارزیابی متقاضیان جایزه چگونه انجام می شود؟

جواب: ارزیابی متقاضیان جایزه بر اساس مدل جدید جایزه ملی کیفیت ایران تحت عنوان «مدل کیفیت جهان اسلام» انجام می شود.

مدل مذکور از طریق وب سایت جایزه ملی قابل دریافت است.

 

سوال 14: علت نامگذاری عنوان مدل کیفیت جهان اسلام چیست؟

مدل کیفیت جهان اسلام با هدف وجود یک مدل مشترک برای ارزیابی جایزه کیفیت بین کشورهای اسلامی تدوین شده است.

 

سوال 15: آیا شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با جایزه که در آموزش پژوهشگاه استاندارد برگزار می شود، اجباری است؟

جواب: دوره ها با هدف آگاهی متقاضیان از فرایند جایزه و تکمیل اظهارنامه برگزار می شود، لذا شرکت در دوره های آموزشی الزامی نیست. بدیهی است کسب موفقیت در جایزه منوط به آگاهی لازم در خصوص مدل کیفیت جهان اسلام و پیاده سازی آن و اطلاع از نحوه ارسال اظهارنامه می باشد که طی برگزاری دوره های آموزشی به آن ها پرداخته می شود.

 

سوال 16: نحوه تماس با  دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران چگونه است؟

جواب: اطلاعات تماس دبیرخانه اجرایی جایزه

 32861219-026  کارگروه اجرایی جایزه

32861231-026    کارگروه ارزیابان و مدرسان جایزه

32861235-026  و  32861214-026  واحد آموزش پژوهشگاه

ساعات پاسخگویی از ساعت 8 الی 16 شنبه الی چهارشنبه می باشد.