پژوهشگاه استاندارد تکمیل کننده زنجیره علمی کشور است.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد در نشستی خبری که روز شنبه 20 تیر در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد به تشریح دستاوردها، تبیین برنامه ها و اهداف پژوهشگاه استاندارد پرداخت. جهانبخش سنجابی، در این نشست، عنوان کرد پژوهشگاه استاندارد در چهار گروه مواد غذایی، محصولات پتروشیمی، برق، مکانیک و ساختمان و سایر حوزه ها، مدیریت کیفیت و ارزیابی های لازم را انجام می دهد، ضمن اینکه این ارزیابی ها و انجام تحقیقات به منظور تدوین استانداردها، افزایش کیفیت محصولات داخلی، بهبود روش تولید کالا و ارتقای کارایی صنایع صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۹۰۰ مورد تدوین استاندارد صورت گرفته و ۳۵ آزمایشگاه جدید راه اندازی شده که جدیدترین آن، آزمایشگاه نفت و فرآورده های نفتی است که بزودی به  بهره برداری می رسد.
سرپرست پژوهشگاه استاندارد درباره لحاظ کردن استاندارد در برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: رویکرد تعالی و رقابت پذیری جهانی در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است و امیدواریم فاصله ای که بین نظام استانداردسازی ایران و عرصه بین المللی به وجود آمده در اجرای برنامه ششم ، جبران شود.
سنجابی شیرازی با اشاره به رویکرد نوین استاندارد سازی گفت : حاصل این تغییر رویکرد به چهار اتفاق مهم ختم می شود که براساس آن، مصرف کننده به حقوق خود واقف شده ونظام توزیع و تولید به دلیل فشار مصرف کنندگان به سمت خوداظهاری و خودکنترلی پیش می رود و برای هر محصول یک پیوست استاندارد تدوین می شود که حاصل این فرآیند نیز تضمین کیفیت خواهد بود.
وی اظهار داشت: نقشه راه رویکرد تعالی و رقابت پذیری جهانی در دست تدوین است و ظرف پنج سال آینده در قالب برنامه ششم توسعه اجرایی خواهد شد.
سنجابی در ادامه بیشترین جعل و تقلب در علامت استاندارد را مرتبط با مواد غذایی دانست و خاطرنشان کرد: تعداد جعل و تقلب در حوزه مواد غذایی و مصرفی مردم بیشتر از سایر کالاها است و در رتبه بعدی مواد شیمی و پتروشیمی قرار می گیرند.
وی در خصوص ارزیابی کیفیت روغن‌های وارداتی نیز گفت: هر محصولی که جزء ۱۲۵۰ ردیف تعرفه باشد، برای واردات آن نیاز به آزمون استاندارد اجباری وجود دارد و سازمان ملی استاندارد آزمایش‌های لازم را در این خصوص انجام خواهد داد، ضمن اینکه برای روغن براساس استاندارد موردنظر ویژگی های خاص از جمله  نوع و میزان اسیدهای چرب به دلیل ارتباط با سلامتی مردم مورد آزمایش قرار می‌گیرد، البته اسیدهای چرب ترانس نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
سرپرست پژوهشگاه استاندارد تاکید کرد: البته وضعیت نگهداری روغن‌ها نیز مدنظر است ولی اگر روغنی از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد شود، ما در این خصوص ارزیابی به عمل نمی آوریم و مسئولیتی را نیز نمی پذیریم.



منبع خبر: پورتال سازمان ملی استاندارد
۲۲ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۲۱
9617A1AB-76F4-48F0-A722-A4D400F4EB22 |
تعداد بازدید : ۴۸۹